4 martie 2022, ora 12:00
Biblioteca Academiei Române
Sala „Theodor Pallady“
În data de 4 martie a.c., ora 12, Biblioteca Academiei Române deschide expoziția cu titlul Albrecht Dürer. Gravura germană în secolul al XVI-lea, organizată cu ocazia aniversării în 2021 a 550 de ani de la nașterea artistului, eveniment ce nu a putut fi sărbătorit anul trecut din cauza pandemiei de Covid-19.
Expoziția va fi vernisată de domnul Vicepreședinte al Academiei Române, academician Răzvan Theodorescu, președintele Secției de Arhitectură şi Arte Vizuale al Academiei Române și cuprinde o perioadă largă a artei gravurii germane. De la gravorii Cărților de joc, răspândite la ora actuală ici şi colo în lume, la gravuri ale Maestrului E.S., multiplicate prin gravurile executate în special de Israel Meckenem, acele imago mundi din cărțile lui Wolgemuth şi Pleydenwurff, maeştrii lui Dürer, dar şi la capodopere ale artei lui Hans Burgmair, ca Triumful Împăratului Maximilian I, ale lui Lucas Cranach, precum Penitența Sfântului Ieronim sau Turnirele, serbări ale artei de curte din Evul Mediu şi Renaştere, mici capodopere ale lui Georg Pencz, Hans Sebald Beham, sau Virgil Solis. Planşele, în tiraje prețioase din secolele al XVI-lea și al XVII-lea, reproduc lumea germană a acelor vremuri pline de frământări politice şi mai ales religioase, profund înrâurită de goticul internațional.
Sfârșitul secolului al XV-lea și secolul al XVIlea reprezintă momente de răscruce în istoria culturii Europei și în special, a Sfântului Imperiu Roman, care a dăinuit divizat până aproape de secolul al XIX-lea.
Lumea va fi bulversată când, în 1492 Columb a descoperit America, iar în 1522, pământul căpătat o altă înfățișare prin înconjurul globului de către corăbiile lui Magellan. Generația lui Dürer a trăit într-un climat de neliniște și teamă superstițioasă în fața unor evenimente istorice conflictuale.
O mare parte a expoziției cuprinde gravuri pe metal şi gravuri în lemn ale lui Albrecht Dürer (1471 – 1528), de la ciclul fantastic şi misterios din 1498 intitulat Apocalipsa Sfântului Ioan de Pathmos, la alte serii de gravuri precum Patimile, gravate în metal, Penitența Sfântului Crisostom sau cea a Sfântului Ieronim. Gravuri enigmatice şi moralizatoare precum Nemesis, ca și alte gravuri pe lemn, Viața Fecioarei, Marile şi Micile Patimi, ca să menționăm doar câteva dintre capodoperele acestui mare artist german. Chiar dacă lucrările redau episoade biblice sau mitologice, ele reflectă realitatea lumii germane, interioarele, costumele şi mai ales, peisajele din locurile pe care le-a vizitat artistul.
Expoziția poate fi vizitată în perioada 4-25 martie a.c., orele 9-14, la sala de expoziții a Bibliotecii Academiei Române. Intrarea este liberă.