Caută
Close this search box.
[language-switcher]
Caută
Close this search box.

Partituri și manuscrise muzicale

Colecția este formată din aproximativ 45.000 de piese, de o mare valoare documentară și artistică. Ea cuprinde opere fundamentale ale culturii muzicale clasice, compoziții simfonice, opere și operete, culegeri de folclor, manuscrise de muzică religioasă, precum și o bogată fonotecă.

Partituri și manuscrise muzicale

Colecţia de partituri şi manuscrise muzicale a Bibliotecii Academiei s-a constituit după aproape 20 de ani de la înfiinţarea Bibliotecii. Interesul pentru aceste materiale cu caracter muzical a pornit de la dorinţa tânărului bibliotecar Ioan Bianu de a colecţiona produsele spirituale ale poporului român. La început, instituţia depozitului legal de la 1885 nu prevedea în mod expres repartizarea în patrimoniul Bibliotecii a partiturilor muzicale editate de diferite tipografii, iar cele mai multe dintre partiturile muzicale româneşti se tipăreau, în acea epocă, la edituri străine. O urmărire sistematică a acestor categorii de publicaţii s-a putut organiza cu deosebire în urma aplicării noii legi a depozitului legal din 1904.

Constituirea fondului de muzică a început prin donaţii făcute fie de instituţii, care descoperind în arhivele lor asemenea materiale le dăruiau Academiei pentru Bibliotecă în vederea unei mai bune conservări şi cercetării lor de către membri ai Academiei sau de către alte personalităţi culturale, fie de particulari, care doreau ca aceste materiale să fie păstrate în patrimoniul statului.

Colecţia, reflectă în ansamblu atât direcţiile dezvoltării activităţii compozitorilor români, cât şi preocupările teoretice ale învăţământului muzical şi ale criticii muzicale.

Citește mai mult

Se găsesc aici lucrări ale compozitorilor români cum ar fi George Brătianu, Ciprian Porumbescu, Alfonso Castaldi, Eduard Caudella, Gavril Musicescu, Ludovic Wist, George Enescu, Dinu Lipatti, Gheorghe Dumitrescu, Paul Constantinescu, Ştefan Niculescu, Petra-Carmen Basacopol, Liana Alexandra Moraru, Şerban Nichifor, Theodor Rogalski.

Printre creaţiile muzicale găsim și partituri ale unor compozitori străini de mare valoare precum Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Hector Berlioz, Frédéric Chopin, Edward Grieg, Giacomo Puccini, Gioacchino Rossini, Richard Strauss, Giuseppe Verdi, Piotr Ilici Ceaikovski, Johann Sebastian Bach, Johannes Brahms, Joseph Haydn, Antonin Dvořák, Camille Saint-Saëns, Igor Stravinski, Georges Bizet, Franz Liszt.

De-a lungul timpului, Cabinetul de Muzică a primit prin donaţie un număr foarte mare de manuscrise muzicale printre care: 21 manuscrise ale lui Ciprian Porumbescu precum „Basme iaşiane” vals pentru pian 1878, „Hora detrunchiaţilor”, „Peneş Curcanul” horă pentru pian 1878  (il.1a, b, c, d, e și f); de la Eduard Caudella ne-au parvenit 2 manuscrise „Adevărul şi minciună” poemă alegorică în trei acte şi un prolog, 1908, „Amintiri din Carpaţi”, fantezia a 5-a de cântece populare româneşti pentru vioară şi pian sau orchestră (il.2a, b, c și d); Dinu Lipatti este prezent cu mai multe partituri muzicale, printre care „Trois danses pour deux pianos” 1937 (il. 3a și b)

Menționăm și 4 manuscrise ale lui Constantin Dimitrescu „Cântecul păstorului” 1903, „Cântările Sfintei Liturghii ale lui Ioan Gură de Aur pentru cor mixt cu acompaniament de pian” (il.4a, b și c); 8 manuscrise ale lui George Dima, Gheorghe Cucu si Ion Vidu; 2 manuscrise muzicale ale lui T. Burada, fost membru corespondent al Academiei Române între anii 1887-1923.

Fondul Enescu se îmbogăţeşte în 1974 cu încă 6 manuscrise muzicale dintre care amintim „Pieces Impromptues” op. 18 pentru pian,  “Trio la minor”, “Souhait” s.a. (il. 5), Wolfgang Amadeus Mozart, „Cadenza per il Rondeau, pentru pian” (il.6). Acest manuscris a fost autentificat de Julius Andre, editorul lui Mozart.

Joacchimo Rossini cu „Mi lucnero tacendo” pentru pian, Bologna 1846 (il.7a, b, c și d). Câteva piese sunt reprezentative pentru colecţiile Bibliotecii, cât şi pentru istoria muzicii universale:

error: Content is protected !!