19 martie 2019, ora 13:00
Biblioteca Academiei Române
Sala „Theodor Pallady“
Arhiva fotografică Tzigara-Samurcaș la Biblioteca Academiei Române
Personalitate complexă, cu o viață tumultoasă, plină de realizări profesionale, dar și de dispute doctrinare, profesorul, etnograful, publicistul și muzeograful Alexandru Tzigara-Samurcaș (1872-1952) a fost pe nedrept ținut într-un con de umbră pentru mai bine de jumătate de secol. Nici vremurile nici oamenii nu i-au fost favorabili: fost secretar al regelui Carol I, s-a văzut contestat după Primul Război Mondial datorită poziției sale pro-germane; fondator al Muzeului Național (azi Muzeul Național al Țăranului Român), după 1953 devine oblierat prin modificarea muzeului într-un Muzeu Lenin (apoi Muzeul Partidului); profesor la Universitatea din Cernăuți după anexarea Bucovinei la Ucraina a fost uitat. Până și opera sa scrisă a avut de suferit, o bună parte din corespondența sa purtată cu crema intelectualității contemporane lui arzând în Biblioteca Centrală Universitară în timpul evenimentelor din decembrie 1989.
Alături de un model ideatic de muzeograf și de operele sale publicate atît în timpul vieții, cît și după 1990, a supraviețuit o bogată arhivă fotografică, găzduită în mai multe fonduri de Muzeul Național al Țăranului Român, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” și de Biblioteca Academiei Romîne.
Achiziționată în anii 1960-1961 de la familie, colecția fotografică Alexandru Tzigara-Samurcaș găzduită de Cabinetul de Stampe al Bibliotecii Academiei Române cuprinde aproximativ 4000 de fotografii și peste 1000 de clișee fotografice. Dacă o bună parte din clișeele pe sticlă sunt reproduceri după tablouri, majoritatea fotografiilor pe suport de hârtie reprezintă atât obiecte de cult, detalii de decorație arhitecturală, edificii publice și religioase fotografiate in situ, cât și planuri și relevee fotografiate după publicații tipărite, preponderent din spațiul României Mari, dar și din străinătate, construind o arhivă iconografică variată, dar concludentă, extrem de utilă pentru un entuziast și neobosit istoric de artă precum profesorul Alexandru Tzigara-Samurcaș.
Varietatea colecției este dată și de diversitatea tehnicilor fotografice prezente în această arhivă. De la fotografii pe hârtie sărată, tehnică vetusă, arar utilizată după 1880, la pozitive pe hărtie albuminată și până la fotografii cu gelatino-bromură pe hârtie mată, ultimile putând fi datate mai ales după 1910 și predominând cantitativ, diversitatea colecției conducând la trasarea câtorva concluzii esențiale.
Fotografiile din arhivă pot fi împărțite în două grupuri distincte după criteriul personalității fotografului. Există un grup relativ redus ca număr, care cuprinde atât fotografiile în tehnici anterioare celei cu gelatino-bromură, cu o posibilă datare într-o perioadă de timp în care Al. Tzigara-Samurcaș ar fi fost prea tânăr să fie autorul lor, dar și fotografiile ce prezintă semnături certe de atelier; în plus toate au acel je ne sais quoi al fotografului profesionist – modul de încadrare al subiectului, modul de tratare al luminii, prezența uneori a cartonului pe care este cașerată hârtia fotografică.
Un al doilea grup, ce primează din punct de vedere cantitativ, este constituit din fotografii de mici dimensiuni, pe hârtie mată cu gelatino-bromură, ce vădesc un accentuat interes pentru valoarea strict documentară și mai puțin pentru strictele reguli ale artei fotografice (încadrări incorecte ale subiectului, prin tăierea repetată a unei turle, sau a unei ferestre, dar accentul pus asupra unui ancadrament sculptat, sau a unui mod de aliniament al cărămizilor). Dacă la acestea adăugăm prezența unor mici defecte de supra- sau subexpunere, faptul că tocmai dintre aceste fotografii fac parte și copiile fotografice după relevee și planuri arhitecturale publicate, dar mai ales faptul că fotografiile acestui grup numeros sunt prezente adesea într-un remarcabil număr de dublete, ne îndreptățește să le atribuim direct lui Alexandru Tzigara-Samurcaș, care după toate mărturiile, a fost un pasionat și fecund fotograf amator.
Nu este deloc de mirare că tocmai aceste fotografii-martor documentar, reproduse în dimensiuni mici în mod voit, au fost montate pe coli de carton organizate arhivistic după criteriul numelui edificului și al localității de apartenență. Motiv pentru care în expoziția de față au fost păstrate planșele montate ale arhivei.
Ar fi greu de minimalizat importanța arhivei fotografice Tzigara-Samurcaș pentru o istorie iconografică a arhitecturii din România Mare. Acolo unde a fost posibil, au fost expuse fotografii din colecția prezentată care să înfățișeze simultan aspecte pre- și post- unui proces de renovare al unui monument, căutându-se edificii cât mai diverse din toate spațiile românești: Muntenia, Moldova, Bucovina, Basarabia, Maramureș, Transilvania și Oltenia. Modificarea, reinterpretarea, alterarea, reconstrucția, renovarea, dar și ruinarea și, chiar, demolarea, unui edificiu din spațiul carpato-danubiano-pontic sunt termeni cu care istoria ne-a învățat, dar este un proces încă în evoluția și după 1990; organizatorii au încercat, în măsura posibilitățiilor, să evidențieze acest aspect măcar la nivelul fișelor analitice, în lipsa unor fotografii contemporane care să fie alăturate fotografiilor de arhivă prezentate.